úterý 8. září 2015

RC || Kostičas

No, s recenzemi na Percyho to stále moc nadějně nevypadá, ale dokopala jsem se alespoň k tomuhle - recenzi na knihu Kostičas, kterou jsem konečně přelouskala... :)

KostičasNázev: Kostičas
Originál: The Bone Season
Autor: Samantha Shannon
Přeložil: Lenka Kapsová
Díl: 1.
Série: Kostičas
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2014 (originál 2013)
Žánr: fantasy, dystopie
Počet stran: 480
Hodnocení obálky: 9/10


Anotace:
Příběh začíná v roce 2059. Devatenác­tiletá Paige Mahoneyová pracuje v londýnském kriminálním podsvětí, kde působí jako jakási „spojka" či „posel" – je krajinochodec, zvláštní typ jasnovidce, a díky svým schopnostem se dokáže vnořit do mysli druhých lidí. Žije v represivním režimu Scion, kde páchá velezradu už jen tím, že dýchá. Jednoho dne se její život navždy změní. Je přepadena, unesena a převezena do někdejšího Oxfordu, města, které před dvěma sty lety zmizelo z map. Tam je Paige vydána na milost a nemilost Strážci, nejkrásnější, ale zároveň nejděsivější bytosti, jakou kdy potkala…

Děj:
Paige je jasnovidec, což je v tvrdém režimu "Scion" hrdelní zločin. Jasnovidci jsou "nepřirození", skrývají se na okrajích společnosti, v podsvětí. Paige má významnou pozici v syndikátu, organizaci jasnovidců a v rámci možností si vlastně žije docela dobře. Jednoho dne ale spáchá vraždu - ze strachu a sebeobrany, ale přecejen. Je zatčena Scionem a během "dvacátého Kostičasu" odvezena do Oxfordu, města, které už dvě sta let oficiálně neexistuje. Paige se zamotává do množství intrik a zjišťuje, že za nitky tahají mnohem mocnější bytosti, než Scionští úředníci..

Názor:
Od téhle knihy jsem očekávala mnoho. Námět se mi líbil, a když loni vyšla, četla jsem na ni spousty recenzí - všechny byly kladné. Zřejmě bych tedy měla něco udělat s tím, že čím více lidem se to líbí, s tím větším očekáváním do knihy vstupuju. Musím na rovinu říct, že Kostičas mne zklamal.
Nebylo to úplné fiasko. To vůbec ne. Když si zohledníme skutečnost, že se jedná o debut dvaadvacetileté autorky, měli bychom asi zatleskat. Ale stejně jsem zklamaná.
Na chaotický začátek jsem byla připravená. Zaútočilo na mě nemalé množství neznámých pojmů, autorka nás seznamovala s dalšími a dalšími informacemi. Svět jasnovidců byl skutečně složitý. Ale co, třeba takový Mistborn je se všemi svými allomanty, feruchemy a hemalurgy taky zamotaný. Ale tady nějak nikde nebylo vysvětleno, kdo co vlastně dělá. Skvělý nápad byl slovníček vzadu, ovšem ten objasňoval hlavně slangové výrazy a jasnovidné schopnosti nechal být. Radši bych se dozvěděla, co ksakru dělá taseograf, než skutečnosti, že krajinář je zkratka pro krajinochodce. Občas tam byly i opravdu zbytečné výrazy, jako třeba bloncka či bouchačky. Řekněte mi, k čemu potřebuju ve slovníčku objasňovat "bloncku"?!
Jinak byl autorčin styl dost dobrý, příjemně se četl a slangová mluva přidávala lidem na realističnosti.
To se ovšem nedá říct o postavách ani samotném příběhu. Krom již zmíněné zmatenosti (ve vidoucích jsem se nezačala orientovat ani na konci knihy) musím zmínit i to, že to s knihou šlo docela z kopce. Začalo to skvěle a pak už to trochu pochcípávalo. Chvílemi mě příběh chytil, ale chvílemi jsem se musela nutit do každého řádku. Nechci moc spoilerovat, takže se v tom moc hrabat nebudu. Ale musím říct, že příběh plynul tak nějak... pozvolna. Občas nějaký zvrat, ale ve skutečnosti tam hlavně kecali a kecali a kecali.
Hlavní kámen úrazu však byly postavy.
Našlo se pár postav, které jsem si trochu oblíbila - některé členy Sedmi pečetí, Liss, Juliuse.. ale většinou šlo spíš o případy, kdy se tam daná postava neobjevovala dostatečně na to, abych si ji mohla znelíbit.
K ústřední dvojci - Strážci a Paige jsem si žádné pozitivní vztahy nevytvořila. K Strážci jsem si vlastně nevytvořila vůbec žádné pocity. Byla to dost placatá, nudná a nijak zvlášť oriignální postava. Jeho "tajemnost" na mne moc nepůsobila a jak se to mezi ním a Paige vyvine bylo jasné snad ještě dřív než se setkali.
K Paige jsem chovala spíše negativní pocity. Musím říct, že mi z nějakého podivného, nejasného důvodu hrozně připomínala Jasona Grace z Bohů Olympu. Byla mi příšerně nesympatická a působila dost jako Mary Sue. Asi ne úplně, ale MS tam byla hodně, hodně cítit.
Měla vlastnosti, které normálně oceňuji - tvrdohlavost, odvahu, jistou.. drzost, touhu po svobodě. Ale přesto mě... prostě štvala. Nemůžu si stěžovat, že by se všechno točilo kolem ní - přecejen, je to hlavní postava. Jen byla v některých věcech příliš dokonalá. Autorka se jí občas snažila vytvořit nějaké slabiny, zmiňovat maličkosti, ve kterých Paige dobrá nebyla, ale moc se jí to nedařilo. Pobavila mě třeba část, kde bylo psáno, že lezení po stromech nebylo její silnou stránkou. Jasněěě, hlavně že leze po barácích jako spiderman. Why not. Občas taky dělala hrozně "logické" věci. Chce se dostat přes zaminované pole a shání se - pro sichr - po desinfekci a škrtidle. K čemu jí, prosím vás, ta dezinfekce bude, až šlápne na minu?!

Abych to shrnula - Kostičas pro mne byl zklamáním, převážně kvůli táhlého, zmateného děje a otravných postav. Musím však vyzdvihnout nápad, který se mi moc líbí a taky povedenou obálku (což sice nemá na hodnocení knihy nijak vliv, ale stejně je krásná!). A myslím, že to nebylo takové fiasko, abych si nepřečetla další díl, až vyjde.. má se odehrávat v jiném prostředí, což působí nadějně!

Hodnocení:
62%
Moriko Enithielle

Ukázka: ZDE (.pdf)

Autor:
Samantha ShannonSamantha Shannonová se narodila a vyrostla v Západním Londýně. Vystudovala anglický jazyk a literaturu na Oxfordské univerzitě. Psát začala v patnácti letech a Kostičas je jejím prvním publikovaným románem. Zároveň jde o první knihu z plánované sedmidílné série, již vydává britské nakladatelství Bloomsbury. Mladé autorce se záhy začalo přezdívat „nová Rowlingová“. Kniha ihned po vydání obsadila přední příčky žebříčku bestsellerů deníku The New York Times, překládá se do sedmadvaceti jazyků. Filmová práva na adaptaci románu vlastní společnost 20th Century Fox. V říjnu 2014 vyjde druhý díl série nazvaný The Mime Order (Vidořád).
Odkazy:

Zdroje:
obálka, o autorovi, autorova fotografie, info o knize - databázeknih.cz
ukázka - palmknihy.cz

3 komentáře:

  1. Kostičas jsem četla někdy loni, vybrali jsme si ho do povinné četby. O knize jsme tehdy slyšela prvně, ale vzhledem k tomu, že jsme taky všude narazila jen na kladné ohlasy, jsem očekávala něco víc. Kvůli chaotickému začátku jsem ji ale odložila a vrátila se až po měsíci. Moc se mi líbil styl psaní, to bych mohla číst dál a dál, ale děj... ten mě zklamal. Buď byl moc komplikovaný nebo mi připadal nelogický a tak dále. Postavy mi připadaly takové průměrné a hlavní hrdinka mi nijak nevadila. Hold každá ves, jiný pes :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se Kostičas docela líbil, je ovšem pravda, že ze začátku jsem fakt vůbec netušila, co se děje a z přívalu nových slov jsem byla řádně zmatená. Nakonec jsem se po prostudování tabulky, která tam někde byla, začala v jasnovidcích mírně orientovat (i když než vyjde druhý díl, vesele to zase všechno zapomenu). Rozhodně mu ale nemůžu upřít originální děj a neokoukané prostředí. Hodně na tom bylo poznat, že autorka nejdříve do detailů vymyslela svět a poté do něj dosadila postavy. Alespoň tam (zatím) není žádný milostný trojúhelník xD

    OdpovědětVymazat
  3. Už nějakou dobu uvažuju, že si u Hostu zažádám o Kostičas. Spousta lidí z něj bylo nadšených, jsi snad první, kdo má trochu odlišný názor. Moc ráda jsem si tvoji recenzi přečetla :)

    OdpovědětVymazat

Nezapomeňte nám napsat, jak se vám článek líbil a nechat odkaz na svůj blog :)